?מהי אמנות הצחוק

מהי אמנות הצחוק?

הקדמה:
"הצחוק מהו? - מה צפון ביסודו של המצחיק?
העוויה של ליצן, בדיחה ומעשה חידודים,
משגה וערבוב עניינים שבמחזה משעשע או מערכת של קומדיה דקה,
- מה הצד השווה שבהם?
מהו הזיקוק שעל ידו נקבל את התמצית, האחת והיחידה, הנותנת לכל-כך
הרבה תוצרות שונות את ריחן החריף או בשמן העדין?
החכמים הגדולים ביותר, למן אריסטו ואילך, התחבטו בבעיה קטנה זו, המתחמקת,
כהתגרות חצופה בפלפול הפילוסופי."
מתוך הספר "הצחוק" - מאת: הנרי ברגסון

"ממה אתם צוחקים?
משהו או מישהו יוצא דופן וחריג. אתם צוחקים ממשהו חריג.
חריג ושהוא לא מאיים עליכם.
אתם צוחקים מדברים לא צפויים.
גורם ההפתעה הוא אחד הדברים שדרכו אתם מובלים להצחקה.
המוח שלכם פועל כמו רדאר. כל הזמן אתם בוחנים את הסביבה שלכם.
או שיפחידו אתכם או שיצחיקו אתכם.
זה בשליטתכם. טבוע באופי האדם."
מאת: פרופ' אריה סובר - חוקר הומור בעל מוניטין בינלאומי



אחד האלמנטים העיקריים של "אומנות הצחוק" היא תקרית בלתי צפויה.
למשל תקרית מילולית כמו punch line של בדיחה, או תקרית פיזית בה גבר
מנסה להרשים אישה ובסופו של דבר הוא מוצא את
עצמו על הרצפה בתנוחה טיפשית.
כל סטייה משרשרת מאורעות צפויה הינה בעלת פוטנציאל להצחקה.
אלה הן למעשה שתי צורות המאפיינות את הדרך לגרום לכם לצחוק.
1. ברגע שנשבר רצף היגיון.
מסלול החשיבה שלכם מתמקד בכיוון מסוים ולפתע המסלול פונה לכיוונים אחרים.
זה מה שקורה בדרך כלל כשאתם שומעים בדיחה.
תוך כדי שאתם מנסים לפענח ולחבר את הנאמר והבנתם איך זה נוצר.
וכשזה לא מסתדר בהגיון הנורמטיבי שלכם התגובה המיידית היא צחוק.
אי התאמה בצד המחשבתי שלכם גורם לכך שתצחקו.
2. ברגע שנשבר רצף של התנועה.
אי התאמה לתנועה בה אתם מורגלים לראות,
תופשת אתכם לא מוכנים במה שהולך לקראת וגורם לכם לצחוק.
הדוגמה הכי מוכרת: כשאתם צופים באדם ההולך ברחוב זה כלל לא מצחיק.
כשאדם הולך ברחוב ולפתע מבלי הכנה מוקדמת מחליק על קליפת בננה
או מחליק משלולית מים, זה מצחיק.
אתם מורגלים לכך, שאדם אמור ללכת ולא ללכת וליפול.
(אם זה היה קורה בתחרויות ספורט באולימפיאדה, בביצוע תרגילי ראווה,
בו האדם יכול ללכת וליפול ולהתגלגל, ללכת ולבצע סלטה לאחור.
תגובת הצחוק לא הייתה מגיעה. אין פה גורם הפתעה).
כל דבר חריג מדרך החשיבה שלכם ובתנאי שהוא לא מאיים עליכם,
אלו שניים מן המאפיינים את אזורי הגירוי של האדם לצחוק.
כמובן שיש את הדגדוג הפיזי, הגירוי בכפות הרגלים.
ויש את אלה הצוחקים מתוך אילוץ וחיקוי, מתרגילים שונים ומשונים, באופן מלאכותי
עד שמתחיל הצחוק האמיתי... והצחוקים אצל החבריה.
מספיק שאומרים "איציק הגיע!" וכולם נשפכים מצחוק.



"אמנות הצחוק"
באה להראות את הצדדים הבאים לידי ביטוי של הצחקה ושל המצחיק.
הדרך בה יש למצחיק את הכישרון ורכש את המיומנויות והאמנות שלו,
התוצאה שהגיעה בעקבות פעולותיו היא אחת - הצחוק.
הדרך בה אתם יכולים ליצור צחוק ולהצחיק.
אמנות הצחוק היא: לאמן את היכולת שלכם כאמני במה ולהתאים את התכנים
למגוון רב של קהלים - כך ש...הצחוק עובר ביניהם כחוט השני.
אם נתבונן בסיטואציה, ליצן שָׂם לֵב ששרוכיו הותרו. הוא מתכופף לקשור אותם.
תוך כדי כך, ראשו נחבט בשולחן.
הוא מתיישר, עיניו מתגלגלות בראשו והוא מתמוטט על הרצפה.
קבלת מכה בראש ונפילה על הרצפה אינם חלקים מהתהליך הנורמאלי של קשירת שרוכים.
המכה בראש הייתה בלתי צפויה והפתיעה את הקהל.
זהו הבסיס לכל הומור וצחוק.
לו הקהל היה מצפה למכה זו, ההתרחשות הייתה מאבדת את אלמנט ההפתעה
וזה לא היה מצחיק כלל. הבדיחות המצחיקות ביותר דורשות ספונטניות.
התנועה המשתנה בפתאומיות בסיטואציה,
הסטייה הלא צפויה בסיטואציה גורמת למתבונן לצחוק.
אלו החוקים. זאת האומנות.
ובאיזה כלים ניתן להשתמש כדי ליצור סיטואציות קומיות?!
האמנות, כשמתמקדים בעקרונות היסודיים המהווים את התשתית לכל הצורות הקומיות באשר הן.
מבחינת המבנה ומבחינת טכנית.
נסו ללכת, להרים ברך כדי לפנות ימינה, הברך נוטה לכיוון ימין.
והופ משנים תנועה והולכים לכוון שמאלה. ושוב חוזרים לעמידה יציבה
ושוב הפתעה וזה מה שמצחיק.
כל אלמנט פיזי שהיה סוטה מהדרך הרגילה הופך להיות מצחיק.
הרעיון, לא לקחת הפסקות פסיכולוגיות,
להישאר בתוך הפעולה, להשאיר את הקצב.
וההוכחה כיצד הגוף יכול לגרום לאנשים לצחוק.
כשמשחקים את הבעיה, יפה שפתאום בדרך קסם הכול נעשה מושלם.

שורה תחתונה:
לא משנה מה גורם לכם לצחוק,
הדבר החשוב ביותר הוא לצחוק הרבה לעתים קרובות ככל האפשר.

מאת: שלומי אלגוסי
050-7818483